Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبری چند روز است درباره معافیت مالیاتی فعالیت‌های انتشاراتی، مطبوعاتی، فرهنگی و هنری در لایحه بودجه 1399، مطرح شد که مربوط به پیش نویس یکی از تبصره‌های لایحه بودجه 1399 بوده است.

بر اساس یکی از بندهای آن «تمامی فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی، فرهنگی و هنری دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشمول 50 درصد معافیت مالیاتی می باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» که با دستور نوبخت این بند حذف شد و لذا فعالیتهای مزبور کماکان از معافیت صد درصدی برخوردار شدند.

اعلام این خبر که این روزها در صدر اخبار قرار گرفته است منجر به اظهارنظرهای گوناگونی از سوی موافقان و مخالفان شد. هرچند این طرح به مذاق بسیاری از هنرمندان و فعالان عرصه فرهنگ خوش آمد و حتی بسیاری از فعالان عرصه فرهنگ و هنر نیز از آن استقبال کردند،‌ اما برخی هم معتقدند که درست است که بیشتر قشر مشمول معافیت مالیاتی درآمد بالایی ندارند، اما در همین میان شماری‌اند که به واسطه فعالیت در همین عرصه‌ها پولشان از پارو بالا می‌رود و این درست نیست که این عده هم مانند بقیه در این طرح دیده شوند و از پرداخت مالیات معاف باشند.

خبر دیگر که در کنار این ماجرا، بخش‌های فرهنگ و هنر رسانه‌ها را درگیر خودش کرده ماجرای اعتراض برخی از بازیگران به نوع رفتار مجریان صداوسیما و حتی تحلیل‌های برخی از برنامه‌های تلویزیونی است. پیش از این هم بارها نام‌هایی به میان می‌آمدند که ادعا می‌کردند تلویزیون ما را ممنوع‌الکار کرده و بعد به سراغ مراجع ذیربط می‌رفتیم می‌گفتند که تلویزیون کسی را ممنوع‌الکار نمی‌کند.

کاری به سلبریتی‌ها ندارم!

محمدحسین لطیفی کارگردان سینما و تلویزیون که این روزها فیلم سینمایی "مرد نقره‌ای" را برای جشنواره فیلم فجر آماده کرده و در تلویزیون اجرای برنامه می‌کند در خصوص ماجرای مالیات و موج جدید بازیگران برای تحریم صداوسیما و سریال‌های نمایش‌خانگی با تسنیم مصاحبه کرد که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

کارگردان سریال‌های "صاحبدلان" و "وفا" درباره ماجرای معاف از مالیات فرهنگ و هنر و اعتراض‌هایی که به دستمزدهای هنگفت سلبریتی‌ها و عدم عدالتی که در این مصوبه وجود دارد، تأکید کرد: اولاً این معاف از مالیات ربطی به این دولت ندارد و قبل از این دولت هم شاهد این ماجراها بوده‌ایم؛ ثانیاً کسی که مالیات می‌دهد باید سود مالیاتش را ببیند، چون مالیات در اصل سود می‌دهد. مالیاتی که از من می‌گیرند در کنارش باید خدماتی را هم درنظر بگیرند اما این اتفاق در سینما و خانه سینما نمی‌افتد. کاری به سلبریتی‌ها ندارم!

از سلبریتی‌ها مالیات چند برابر هم بگیرند، مهم نیست

لطیفی با اشاره به اینکه باید از این تعداد اندک سلبریتی که دستمزدهای بالایی می‌گیرند و خارج از بازیگری و سینما، درآمدهای تبلیغاتی هم دارند مالیات 40 درصد هم بگیرند، افزود: 100 سینماگر پیدا می‌کنید که سلبریتی‌اند و دستمزدهای بالایی دارند و حتی در خارج از سینما و بازیگری، درآمدهای تبلیغاتی هم دارند؛ از اینها مالیات بگیرند حتی 40 درصد و چند برابر، مهم نیست! اما به طورکل این ماجرا قانونمند نیست.

نه حقوق بیکاری می‌دهند و نه بیمه درستی دارند

کارگردان "قلب یخی" در خصوص عدم وجود قوانین درست مالی برای سینمایی‌ها، خاطرنشان کرد: وقتی می‌گویید کل مجموعه سینما و هنر، اتفاقی که می‌‌افتد عمده هنرمندان ما همیشه پاره‌وقت کار می‌کنند و ممکن است در این راستا، آن هنرمند تلاشگری که بارها پیش آمده در طول سال، 6 ماه هم بیکار باشد و کسی حال او را نمی‌پرسد و بیمه و بقیه شرایطش هم درست نیست به آن هنرمند هم زور می‌آورند که مالیات بدهد و به واسطه 4 سلبریتی، برای بقیه هم قوانین یکسان درنظر می‌گیرند نه حقوق بیکاری می‌دهند و نه بیمه درستی دارند.

بعداً به معاف و غیرمعاف شدن مالیات‌ها فکر کنند

وی با اشاره به اینکه کارگری که از او مالیات می‌گیرند به خدمات حقوقی و بیمه‌ای‌اش هم توجه می‌شود، تصریح کرد: گاهی اوقات هنرمندی داریم که در طول سال 20 میلیون درآمدش است؛ ماهی به یک میلیون و نیم هم نمی‌رسد؛ نه به بیمه و نه شرایط معیشتی و حقوقی‌اش توجه می‌شود! در حالیکه وقتی از کارگری مالیات کم می‌کنند امتیاز بازخرید، حقوق بازنشستگی و بیکاری برایش درنظر می‌گیرند. در خانه سینما این طور نیست باید اول به سراغ زیرساخت‌ها و بنیان این اصول بروند و بعد به معاف و غیرمعاف شدن مالیات‌ها فکر کنند. آن موقع اعلام کنند همه مالیات بدهید یا ندهید!  

درآمدها مشخص شود و بعد از همه بگیرند یا نگیرند!

لطیفی در خصوص اینکه چرا همه را به یک چشم می‌بینند، گفت: معضلی که وجود دارد همه باید بدهند یک جور یا هیچ‌کدام نباید بدهند! این درست نیست و دلیلش فقدان بنیان و اصولی است که باید مدیران برایش تمهیدی داشته باشند. این معافیت مالیاتی حق مسلم همه بچه‌های فرهنگی و هنری است اما قانونمند! درآمدها مشخص شوند و قانون مشخصی برای شرایط معیشتی، مالی و بودجه‌ای همه مخصوصاً اقشار ضعیف و متوسط هنرمند درنظر بگیرند و بعد از همه بگیرند یا نگیرند!

بازی سیاسی بود که دولت به راه انداخت

وی در پاسخ به این سؤال که چرا در این شرایط اقتصادی و حتی سیاسی دولت چنین مصوبه‌ای را اعلام می‌کند، خاطرنشان کرد: این هم مثل برخی از کارهای دیگر بازی سیاسی بود که به راه انداختند؛ مثل همیشه با نام هنر و هنرمند اتفاقات سیاسی برای خودشان خلق کنند.

منتظر قرارداد "سنجرخان" هستم

لطیفی در خصوص سریال "سنجرخان" برای تلویزیون، گفت: خودم علاقه به سرگذشت‌های تاریخی دارم و از ابتدا هم که پیشنهاد شد دوست داشتم و الان هم دوست دارم این کار را برای تلویزیون بسازم. هنوز به مرحله قرارداد نرسیده‌ایم اما امیدوارم شرایط ساخت آن فراهم شود.

شبکه نمایش‌خانگی، زورآباد شده است

کارگردان "خوابگاه دختران" و "اسب سفید پادشاه" شبکه نمایش‌خانگی را به زورآباد تشبیه کرد و گفت: الان می‌گویند تیکه زمینی از هشتگرد سود خوبی دارد و اگر به همین مورد، زیرساختی و زیربنایی فکر نکنیم که آیا آب لوله‌کشی و شرایط خیابان‌بندی و برق و بقیه شرایط رفاهی را دارد یا خیر و شهرک‌سازی شود معلوم است یک زورآبادی خلق می‌شود؛ امروز شبکه نمایش‌خانگی به این روز افتاده و "زورآبادی" شده است. هیچ‌چیز مشخص نیست و قانونمندی وجود ندارد. به یک‌باره می‌آیند چهار شبکه VOD راه‌ می‌اندازند و شلوغش می‌کنند. عده‌ای می‌آیند سی‌دی می‌فروشند، عده‌ای کپی و قاچاق می‌کنند؛ معلوم است در این بلبشوی بدون نظام‌مندی و فقدان قانون مشخص، همین درهم و برهمی است که می‌بینیم.

ماجرای "قهوه تلخ" که قرار بود تلویزیونی شود

وی با اشاره به اینکه من در نمایش‌خانگی شروع‌کننده بودم و "قهوه‌تلخ" ابتدا برای تلویزیون ساخته می‌شد، خاطرنشان کرد: مدت‌ها است درباره VODها و وضع نابسامان شبکه نمایش‌خانگی بحث می‌شود من می‌توانم ادعا کنم که در این بستر ساخت سریال و فیلم، شروع‌کننده بودم؛ چون سریال "قهوه تلخ" برای تلویزیون ساخته شده بود و سربحث با تلویزیون، این سریال را به تلویزیون ندادند چون پولش را خودشان داده بودند. بنابراین "قلب یخی" اولین تولید سریال نمایش خانگی در ایران بود. البته که همان موقع هم ماجرا بود و هنوز درست نشده است.

یا پول، کثیف است و یا آدم ناآگاه!

لطیفی با اشاره به اینکه معلوم نیست یا پول، کثیف است و یا آدم ناآگاه، افزود: امروز به من می‌گویند در شبکه نمایش‌خانگی سریال بساز و من می‌پرسم پولش، درست است و یا چه کسی قرار است بدهد و چطوری و حتی جویای نظام نابسامان پخش می‌شوم به نتیجه‌ای نمی‌رسم؟ یا پول، کثیف است و یا آدم ناآگاه! در نهایت به سراغش نمی‌روم.

"مانکن" را دیدم؛ واقعاً این سریال‌ها استاندارد نیستند

کارگردان سریال "ساخت ایران" در پاسخ به این سؤال که سریالی در نمایش‌خانگی دنبال کرده‌اید و نظرتان درباره این سریال‌هایی که پخش می‌شود چیست، توضیح داد: من گهگاهی می‌بینم مثلاً اخیراً دو قسمت از سریال "مانکن" را دیده‌ام واقعاً این سریال‌ها استاندارد نیستند. من سریال استاندارد در نمایش‌خانگی فقط "شهرزاد" را دیدم البته که کاری به پولش و مشکلاتی که از این جهت برایش پیش آمد، ندارم. من به لحاظ کارگردانی و اصول سریال‌سازی صحبت می‌کنم که حسن فتحی این اصول و مبانی را در سریالش داشت و مابقی که می‌بینم استانداردی در پروژه‌هایشان ندارند.

اعتراض دارم به این اداهای اپوزیسیونی بازیگران!

کارگردان فیلم سینمایی "عینک دودی" و "سرعت" به رفتار اپوزیسیونی برخی بازیگران با تلویزیون اعتراض کرد و گفت: من اعتراض به دوستانم خصوصاً بازیگران دارم که اخیراً در این 4، 5 روزه، موجی به راه انداختند که ما با تلویزیون کار نمی‌کنیم. اتفاقاً آنهایی که می‌گویند ما با تلویزیون کار نمی‌کنیم همه حیات‌شان به تلویزیون برمی‌گردد. منِ محمدحسین لطیفی، خودم اولین فیلم‌سینمایی‌ام "سرعت" را ساختم و بعد به تلویزیون آمدم. من پرورش‌یافته سینما بودم، اینهایی که می‌گویند تلویزیون کار نمی‌کنیم، خودشان بنیان، هستی و حیات‌شان در خط تلویزیون بوده و است. شما می‌گویید تلویزیون کار نمی‌کنید، خب! تلویزیون را رها کنید و بروید، چه اتفاقی قرار است بیفتد؟ شما باید باشید تلویزیون را هم نقد کنید؛ این ادای اپوزیسیون درآوردن است.

"ما کار نمی‌کنیم" را نمی‌فهمم؛ اگر دلسوزید باید بمانید

وی با اشاره به نام "احسان کرمی" اضافه کرد: واقعیت این است کسی که دلسوز کشورش باشد، این طوری نمی‌آید بگوید. فوقش در خلوت می‌گوید سعی می‌کنم فعلاً برای تلویزیون کار نکنم تا رفتارش را درست کند. اما وقتی در اینستاگرام بوق و کرنا می‌کنیم این ادای اپوزیسیون درآوردن است. به این نکات و رفتارها اعتراض دارم مخصوصاً به بازیگران! در کنار دوستانی که اعتراض کردند نام احسان کرمی عزیز را هم دیدم که به طورکل از تلویزیون نشأت گرفته و باید باشد، کار کند و اگر نقدی هم دارد در راستای اصلاح آن برآید. "ما کار نمی‌کنیم" را نمی‌فهمم. اگر دلسوزید باید بمانید.

این رفتارها برای هنر و هنرمندی زشت است

لطیفی در پایان خاطرنشان کرد: شما از من سؤال کردید که برای تلویزیون سریال نمی‌سازید و یا کار نمی‌کنید، گفتم به عنوان کارگردان، امیدوارم. من به دفعات شده 6 سال هم با تلویزیون کار نکرده‌ام اما هیچ‌وقت نگفته‌ام و یا نیامده‌ام بگویم برای تلویزیون کار نمی‌کنم و همیشه دنبال این بودم اتفاقی بیفتد و بتوانم برای تلویزیون کاری خوب بسازم. گفتم این شرایط مهیا شود، من هستم و شرایط مهیا نشده، مدیران مسئولند که نتوانستند شرایطی را مهیا کنند که لطیفی در تلویزیون کار کند. تا  اینکه لطیفی بگوید من فعلاً کار نمی‌کنم تا تکلیف مشخص شود؛ این یعنی چی؟ این رفتارها برای هنر و هنرمندی زشت است مثلاً در خبر و اخبار و شاید تحلیلگری در برنامه‌ای چیزی گفته چه ربطی دارد که فکر کنید به شما توهین شده است.

منبع: آخرین نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت akharinnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آخرین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۹۶۲۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هنرمندی که حاضر است برای دفاع از ایران و مردم جانش را فدا کند

موزه سینما در ادامه انتشار سلسله برنامه‌های تاریخ شفاهی خود به مناسبت زادروز ستار اورکی (آهنگساز فیلم‌های سینمایی) بخش‌هایی از گفتگوی این هنرمند را منتشر کرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی موزه سینما، ستار اورکی آهنگساز سینمای ایران گفت: من در پانزدهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۴۸ در شهر اهواز متولد شدم و اصالتا بختیاری هستم. فعالیت در حوزه موسیقی را از تیرماه سال ۱۳۵۷ آغاز کردم و در خانواده ما هیچکس اهل موسیقی نبود اما در دوران کودکی، سازی به نام «ملودیکا» به دستم رسید و همین موضوع باعث شد به موسیقی بسیار علاقه‌مند شوم و آن را دنبال کنم.

او با بیان اینکه فکر نمی‌کرده روزی آهنگساز شود و این حرفه به شغل اصلی اش تبدیل شود، افزود: در دوران هشت سال جنگ تحمیلی، پدرم اصرار داشت که در خوزستان بمانیم. او عقیده داشت جوانانی از سراسر کشور برای دفاع به این منطقه آمده بودند و درست نبود که ما خاک خود را رها کنیم. به همین دلیل ما از اولین روز تا آخرین روز جنگ در اهواز حضور داشتیم. زمانی که جنگ آغاز شد من ۱۱ ساله بودم و در پایان جنگ ۱۹ سال داشتم. در آن زمان نمی‌توانستم نسبت به جنگ بی‌تفاوت باشم و به همین دلیل گروهی را تشکیل داده بودیم که دائما در پشت خط نبرد حاضر شده و مجروحان جنگی را یاری می‌کردیم.

آهنگساز فیلم «خائن کشی» ادامه داد: در آن مقطع مادرم به دلیل سن کم من، مخالف حضورم در میدان جنگ بود، اما من نمی‌توانستم نسبت به خاک و مردم کشورم بی‌تفاوت باشم. در اهواز فیلم «فرار به سوی پیروزی» که اثر زیبایی بود و موسیقی شاهکاری داشت به اکران درآمد. هنوز هم لحظه به لحظه موسیقی آن را در ذهن دارم. من بیش از ۴۰ دفعه برای تماشای این اثر به سینما رفتم تا بتوانم موسیقی آن را گوش کنم. آن زمان امکانات بسیار محدود بود و برای تهیه برگه نت مجبور بودم مسافت اهواز تا تهران را طی کنم.

تجربه همکاری اورکی با مسعود کیمیایی 

وی با بیان اینکه همواره ترکیب تصویر و موسیقی برای او بسیار مهم بوده است، افزود: زمانی که فیلم‌های مسعود کیمیایی را می‌دیدم، صدای تلویزیون را می‌بستم و با توجه به حال و هوای آثار او، خودم برای آن موسیقی می‌ساختم. از همان ابتدا علاقه داشتم تا در زمینه موسیقی فیلم فعالیت کنم. بعدها که به تهران مهاجرت کردم، نوع نگاه و تفکر من نسبت به موسیقی تغییر کرد چراکه مجبور بودم خود را با تصاویری که به دستم می‌رسید تنظیم کنم و هر آنچه تصویر از من می‌خواست را ارائه دهم. زمانی که به تهران آمدم دوست داشتم مسعود کیمیایی اولین کارگردانی باشد که با او همکاری کنم. از نظر من او تنها کارگردانی است که همچنان برای موسیقی فیلم اهمیت بسیار زیادی قائل است و موسیقی بخشی از دکوپاژ فیلم‌های کیمیایی را تشکیل می‌دهد. او زمانی که فیلمنامه‌ای را می‌نویسد، در آن بر نقش موسیقی در سکانس‌بندی‌ها تاکید می‌کند. شناخت کیمیایی از موسیقی بسیار استادانه است و در گفت‌وگوهایی که انجام می‌دهیم، او را در قامت یک آهنگساز بزرگ می‌بینم.

اورکی خاطرنشان کرد: یادم می‌آید من و زنده‌یاد بابک بیات همراه یکدیگر در شمال کشور بودیم که از دفتر آقای کیمیایی با او تماسی گرفته شد. بیات به من گفت که قرار است موسیقی فیلم «سربازهای جمعه» را به صورت مشترک همراه هم بسازیم. از این اتفاق بسیار خوشحال بودم اما متاسفانه به سرانجام نرسید. تا اینکه سال‌ها بعد جواد طوسی منتقد مطرح سینما با من تماس گرفت و گفت آقای کیمیایی می‌خواهند شما را ببینند. جواد طوسی مستندی به نام «قهرمان آخر» را درباره کیمیایی ساخته بود که موسیقی آن فیلم را من کار کرده بودم و زمانی که کیمیایی آن قطعات را شنید، برای فیلم خود از من دعوت کرد. این همکاری خوشبختانه تا آخرین اثر ایشان در حال حاضر یعنی «خائن کشی» ادامه پیدا کرده است و در طول این مدت بسیار از او آموخته‌ام. من معتقدم برای یک آهنگساز حرفه‌ای، مسعود کیمیایی بهترین گزینه برای همکاری خواهد بود.

سکوت در فیلم موسیقی است

اورکی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: از نگاه من موسیقی تنها چیزی نیست که با ساز نواخته می‌شود و جنبه آوازی دارد. من معتقدم حتی سکوت‌ها در فیلم، موسیقی به شمار می‌رود. همچنین فعالیت‌های صدابردار در سر صحنه و پس از او صداگذار و همینطور دیالوگ‌های بازیگران، بخشی از موسیقی یک فیلم را تشکیل می‌دهد. اگر یک تصویر فاقد موسیقی باشد، قدرت اثر گذاری کمتری خواهد داشت.

وی همچنین ادامه داد: انسان بدون موسیقی زنده نخواهند ماند، چراکه موسیقی در حکم غذای روح انسان است. برای دفاع از خاک و مردم کشورم حاضرم جان خود را فدا کنم. امیدوارم بتوانم برای جامعه فردی خدمت‌گزار باشم زیرا هر چه دارم از مردم است.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • هنرمندی که حاضر است برای دفاع از ایران و مردم جانش را فدا کند
  • جزئیات سقف ۱۸ میلیارد تومانی معافیت‌های مالیاتی برای صاحبان مشاغل
  • کاهش معافیت‌های مالیاتی بودجه برمبنای احکام برنامه هفتم بود
  • عمو پورنگ به «لالایی» نزدیک شد و تلویزیون به سریالی فوتبالی!
  • پیشنهاد تماشای «افعی تهران» در تلویزیون
  • علی جدی در گفت و گو با قدس: معافیت مالیاتی سرمایه گذاری در مناطق محروم باید حداکثری باشد
  • علی جدی در گفت و گو با قدس: مجلس باید مالیات بر درآمد در مناطق محروم را کاهش دهد
  • درخواست کیهان برای حمایت از «طرح نور»: با ۱۱۰ تماس بگیرید!
  • ماجرای «بدل» رضا عطاران در تلویزیون
  • ماجرای «بدل» رضا عطاران در تلویزیون چیست؟