ماجرای عروسک های زشت تلویزیون چه بود؟
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۹۸۲۲۷
ایران اکونومیست-«من هم قبول دارم که آن عروسکها زیبا نیستند اما مگر همهی آدم ها زیبا هستند؛ آنها برای مخاطب بزرگسال ساخته شدهاند.» چندی پیش چهره نه چندان زیبای یک عروسک تلویزیونی سبب شد تا تصویرش در فضای مجازی دست به دست و به طنز و انتقاد گرفته شود. حالا یکی از فعالان حوزه عروسکی که در ساخت ابن برنامه هم دستی داشته است با بیان جملات بالا در مقام پاسخ برآمده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
آزاده مویدی فرد که تا به امروز عروسک گردانی و صداپیشگی بیش از ۶۰ عروسک را انجام داده است و از شاخص ترین آنها می توان به «بیژن»، «چرا»، «نینی»، «انیمیشن های نیروی انتظامی»، «گل بهار» و «سپیده» اشاره کرد، صداپیشگی چندین عروسک را در برنامه «خوشبخت» برای مخاطب بزرگسال و جهت آموزش مسایل روانشناسانه و خانوادگی در آیتمهای کوتاه بر عهده دارد.
او در توضیح واکنش های انتقادی که طراحی این عروسک ها به دنبال داشت، به ایسنا گفت: برنامه «خوشبخت» موضوع و پلاتوهایی روانشناسانه داشت. در آن پلاتوها ما موقعیتی ایجاد میکردیم تا بتوانیم به مسائلی که میان دخترها و پسرها، خانوادهها و نیز مسائل اول ازدواج اتفاق می افتد، با نگاهی فانتزی بپردازیم و حرفهایی را در لفافه بزنیم. هدف این بود که آموزش غیرمستقیم روانشناسی داده شود.
مویدی فرد ادامه داد: خانم بنفشه بدیعی، طراح برنامه «خوشبخت» از پیشکسوتان کار عروسکی است و وقتی بگوید سر کاری بروم، حتما قبول میکنم. خانم بدیعی قبلا عروسکهای بسیار زیبایی ساخته که خیلی از عروسکهای «خوشبخت» زیباتر هستند. بله؛ من هم موافقم عروسکهای «خوشبخت» زیبا نیستند اما آنجا هدف نمایش زیبایی نبوده است.
این عروسک گردان با بیان اینکه برنامه عروسکی «خوشبخت» شامل آیتم های پنج تا هشت دقیقهای است که در قالب یک برنامه یک ساعته پخش می شود، گفت: طراحی خانم بدیعی کار را نجات داد. ایشان با چهار تا بدن و صورت با استفاده از تغییر بینی، چشمها، ابرو و لبهای متفاوت، بالای ۱۰۰ کاراکتر خلق کردند.
عروسکهای خوشبخت
این صداپیشه برنامه های عروسکی که فارغ التحصیل رشته تئاتر است، در ادامه با گله از شوخی های کاربران در فضای مجازی، تصریح کرد: «بزرگترین ایراد فضای مجازی این است که دوستان بدون آگاهی حمله میکنند. در این برنامه قرار بر این بوده است که در قالب نود قسمت پنج دقیقهای موضوعات روانشناسی، استانداردها، هنجارها و ناهنجاریها آموزش داده شود و مخاطب هدف افرادی بودند که حجاب برایشان ارزشمند است و قسمتی از کاراکترشان است.
مویدی فرد در عین حال گفت: درباره هر برنامه ای سر و صدا بلند شود، یعنی قطعا تاثیرگذار بوده است. حالا اینکه تاثیرگذاری مثبت یا منفی بوده است به جهان بینی آدمها برمی گردد. من به عنوان کسی که آنجا بودم میگویم تجربه به شدت درخشانی بود. من فرصت داشتم آنجا با چهار عروسک، بالای ۵۰ خانم و بچه را زندگی کنم. ما خوشحال بودیم که در کار خلاقیت داشتیم. برایم عجیب بود که به جای اینکه بخش خلاقیتش دیده شود روی زشتی عروسک تاکید شد مگر آدمها همه قشنگ هستند؟!»
به گفته وی مخاطب عام تعریفی که درباره کار عروسکی دارد این است که هر کار عروسکی کار کودک است؛ در صورتی که اینطور نیست و بعضی از کارهای عروسکی میتواند مخاطب بزرگسال داشته باشد.
او درباره کار عروسکی برای کودک هم توضیح داد: استانداردی که برای ساخت عروسک کودک وجود دارد برای من چیز صد درصد محتوم نیست و بستگی به طراحی و نظر طراح و کارگردان دارد و نیز اینکه هدف از ساخت عروسک رساندن چه مفهومی به بچهها است؛ همه اینها موثر است.
آزاده مویدی فرد همراه با عروسک «چرا»
این هنرمند که صداپیشگی عروسک «چرا» را هم بر عهده داشته است، افزود: من به لحاظ مفهومی سمت این میروم که شکلی از عروسک را نشان دهم که اتفاقا کج و معوج است و قرینه ندارد زیرا ما وقتی عکسهای بچهها را نگاه میکنیم از زیباترینشان تا بانمک ترینشان غیرقرینه هستند. عروسک غیرقرینه این احساس را در مخاطب کودک ایحاد میکند که این عروسک شبیه من است.
مویدی فرد در این زمینه ادامه داد: به قول خانم برومند این سوال را باید همیشه از خومان بپرسیم که یک کار چرا عروسکی میشود؟ یعنی اصلا چرا یک کاری را از رئال به عروسکی تبدیل میکنیم. پخش فانتزی در کار عروسک خیلی مهم است که اگر لحاظ نشود در ارتباط برقرار کردن عروسک با مخاطب مشکل ایجاد می شود. بزرگترین چیزی که مخاطب را درگیر برنامه عروسکی میکند میزان فانتزی است که مخاطب از آن عروسک دریافت میکند.
او درباره دلیل موفق عمل نکردن برخی عروسکها توضیح داد: اینکه عروسک چگونه طراحی شود و چه کسی آن را بسازد خیلی مهم است. فقط صداپیشه مهم نیست عروسک گردان هم به اندازه صداپیشه و حتی گاهی بیشتر اهمیت دارد. همه اینها کنار هم قرار می گیرند که عروسکی موفق یا غیرموفق میشود.
آزاده مویدی فرد در پایان درباره فعالیتهای اخیرش به ایسنا توضیح داد: یکی از کارهای آخرم کارگردانی و صداپیشکی عروسکی ژولی است. کاری خارج از سازمان صداوسیما که در قالب پکیجی به نام «درسا» به تهیهکنندگی آقای پورمقیمی عرضه میشود. عروسکی است که قرار است آموزش نقاشی دهد برای همین طبیعتا سراغ طراحی عروسک فول هند رفتهام که نیاز به دو عروسک گردان دارد تا دستانش حرکت جداگانه از سر داشته باشند. ۱۰ قسمت از این مجموعه آمده و۲۰ قسمت مانده است. همچنین کارگردانی برنامه «پیم و پم» که مربوط به آموزش کلمات است و از شبکه پویا پخش میشود و نیز صداپیشگی عروسک «کی چی کجا» در برنامه خانم سارا روستاپور برای شبکه آموزش را بر عهده دارم که برای پایه یک تا شش تحصیلی تولید میشود.
منبع: ایران اکونومیست
کلیدواژه: کار عروسکی کار عروسک عروسک ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۹۸۲۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«تهران ۲۰» به مطالبات مردم نزدیکتر میشود
برنامه «تهران ۲۰» ساختار و تعریف مشخصی برای مخاطب دارد و تلاش بر این است که مطالبات شهروندان تهرانی در آن بررسی، تشریح و پیگیری شود. مجتبی احمدی تهیه کننده تهران ۲۰ درباره این برنامه گفت: اینکه توانستیم بعد از سالها تلاش در چهار سال اخیر بیش از همیشه اعتماد مخاطب را به دست بیاوریم بسیار خوب است.
او ادامه داد: در حفظ ماموریت برنامه با تلاش همه همکارانم در سالهای اخیر به روندی رو به جلو در پیگیری خواستههای ساکنان استان تهران دست پیدا کردیم که به نظر اتفاق مهمی است.
وی ادامه داد: از اواخر سال گذشته بخش هشتگ تهران ۲۰ را فعال کردیم که محصول آن ارتباط تصویری با مخاطب بود و عملاً با باور اینکه برنامه میتواند در نمایش خواستههای مردم سهمی داشته باشد و آن را از طریق مسئولین مرتبط پیگیری کند هم استانیها را بر آن داشت که با امیدواری نسبت به ارسال ویدیویی از خواستههایشان در بخش هشتگ تهران ۲۰ با ما همراه شوند و تلاش برنامه هم بر این بود که با پخش ویدیوهای ارسالی مردم و روی خط آوردن و یا حتی در میز گفتگوی تهران ۲۰ به نقد و بررسی نشاندن آن موضوع، نسبت به نتیجه خواسته مخاطب اقدامی موثر داشته باشد.
احمدی درباره تغییرات فصل جدید توضیح داد: در فصل جدید تیم خبری برنامه تهران ۲۰ فعالتر از گذشته عمل میکند و با افتتاح روزنامه تهران ۲۰ که در حقیقت انعکاس تمام اخبار روز تهران و تحلیل و بررسی نقل قولهای مرتبط با موضوع روز است فرصتی را ایجاد کردهایم که در درباره موضوع هر شب جدا از نظر مهمان حاضر، نقل قولهای مرتبط و البته موافقین و مخالفین را از طریق روزنامه به مخاطب منعکس کنیم تا ضمن پربارتر ساختن میز تحلیل، از یک طرفه به قاضی رفتن در هر موضوعی خودداری کرده و فرصت را برای افراد مختلف مرتبط با سوژه و سناریوی موضوع اتاق فکر پیش ببریم.
وی فزود: در واقع اتاق فکر برنامه تهران ۲۰ در فصل جدید جدا از تامین محتوای مورد نیاز برنامه به دنبال رصد اخبار و انعکاس آن در کنار میز اصلی برنامه است و عملاً این اتفاق فرصت را ایجاد کرده است که مخاطب از زوایای مختلف در خصوص یک موضوع مطلع باشد و البته تا حدودی با دیدن برنامه تهران ۲۰ از اخبار و اتفاقات روز جامعه به ویژه اتفاقات استان تهران آگاه شود.
احمدی درخصوص دیگر ابعاد برنامه تهران ۲۰ عنوان کرد: همانطور که در گفتگوهای قبلی عرض کردم برنامه تهران ۲۰ جدا از ماموریتهایش در خصوص اتفاقات روز شهر تهران و استان تهران و واکنش به موقع در خصوص اتفاقات روز اجتماعی، سیاسی و اقتصادی به دنبال این است که بتواند پروندههای ثابت روی میز را مدام پیگیری کند و محصول آن را به شکل مستمر در اختیار مردم و مسئولین قرار دهد.
این تهیه کننده ادامه داد: پروندههای مرتبط با ترافیک تهران، آلودگی هوا، حمل و نقل عمومی، ساختمانهای نا ایمن، هزینههای مسکن، دلار و طلا، قیمت کالاهای اساسی و ... در کنداکتور ثابت محتوای برنامه جای دارند و با توجه به درخواست مخاطبان مدام تلاش داریم با اطلاع رسانی و تحلیل به موقع شهروندان و هم استانیهای عزیز را از وضعیت موجود و پیشرفتهای پیش رو مطلع کنیم.
او در پایان تصریح کرد: در فصل پیش روی تهران ۲۰ به دنبال تغییراتی اساسیتر با تغییر دکور و فرم و محتوای برنامه هستیم که به موقع در این خصوص نیز توضیح میدهیم.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون